Opis obrazka po angielsku
Jakub
21.11.2021
Cały poziom A1 za darmo,
bez ograniczeń czasowych!
Jakub
21.11.2021
Opis obrazka po angielsku to jeden z kluczowych punktów wielu egzaminów, czy to egzaminy Cambridge jak FCE, czy matura z angielskiego. Takie zadanie sprawdza umiejętność płynnego formułowania zdań w języku angielskim, a także umiejętności wykorzystywania fraz i zdań związanych z opisem. W tym artykule wyjaśnimy, jak opisać obrazek po angielsku, jak podejść do tego egzaminu i jakie angielskie słówka i zwroty warto wykorzystać do opisu.
Zacznij od sakramentalnego „In this picture we can see”… albo “This picture shows…”, “In this picture there are…”. Masz naprawdę dużo opcji. Są tacy uczniowie, którzy lubią mieć przygotowany schemat wypowiedzi – jeśli do nich należysz, wybierz jedną wersję i trzymaj się jej.
Pamiętaj, mówimy “in this picture”, “on” jest kalką z polskiego.
Zacznij od opisu osób na zdjęciu (z reguły będzie tam co najmniej jeden człowiek). Jeśli zaniedbałeś opis osób, przypomnij sobie przymiotniki i związane z nim idiomy czy angielskie czasowniki frazalne jak „take after”, „tell apart” czy „show off”. W vocabus znajdziesz słownictwo poświęcone odzieży oraz wyglądowi.
In this picture, we can see two people, a mother and a daughter. The adult woman is probably in her thirties, she’s slim and is wearing large glasses and a thick blue jacket, while the girl in a raincoat seems to be about six or seven years old.
Jak widać, gdy opisujemy sytuację, coś, co się dzieje, używamy czasu Present Continuous. Gdy opisujemy, co jest na obrazku, użyjemy czasu Present Simple.
Tak jak w wypadku innych obrazków, warto dodać do tego opis tła i miejsca. Warto wspomnieć o pogodzie lub porze dnia, jeśli uważasz, że opis jest za mało szczegółowy. Możesz też wspomnieć, jaki związek ma pora dnia z sytuacją na ilustracji.
They are in the forest. I think it was raining before because they’re wearing cold-weather clothes and the girl is wearing a hood. The sky is quite gloomy, so I think it’s October or November.
Co robią osoby przedstawione na zdjęciu? Nawet jeśli nie robią nic szczególnego, możesz powiedzieć, że odpoczywają, relaksują się. Wspomnij też o tym, co działo się wcześniej albo co będą robić za chwilę.
The woman and child are exploring the forest. They have sticks to lean on and the lady is wearing a backpack so I think that they have gone out on a longer trip rather than just a casual walk.
Dość istotne jest też opisanie odczuć osób na zdjęciu, ich mimiki, tego czym się zajmują. Przypomnij sobie słownictwo dotyczące emocji i nastawienia – przydatne będą też angielskie czasowniki frazowe jak „cheer up” czy „goof around”, bo brzmią naturalnie.
The small girl looks excited, but she’s not smiling. Maybe she has asked her mum a question? She seems curious. I think the mum is a bit tired, but she obviously takes care of her daughter.
Opis możesz zakończyć opisując własne doświadczenia i przemyślenia, odnosząc się do obrazka. Używaj ciekawszych słów niż „good”, „bad”, „nice”, „sad”, lepiej wykorzystać bardziej emocjonalne słowa, jak „fantastic”, „great”, „wonderful”, „awful”, „devastated”…
I like that a family goes out together, especially for longer trips. I think it’s great when parents teach their children about nature by taking them to parks or reservations, that’s a fantastic way to spend time together.
Opisywanie różnych sytuacji to bardzo ważna umiejętność, więc nic dziwnego, że pojawia się na egzaminach jak właśnie matura z angielskiego. Zadanie maturalne różni się trochę od innych egzaminów – na egzaminie dojrzałości masz 30 sekund na zapoznanie się z obrazkiem, następnie musisz opisać go w kilku zdaniach oraz odpowiedzieć na trzy pytania. Całość nie powinna trwać dłużej niż trzy, cztery minuty. Na egzaminie FCE należy z kolei porównać dwa obrazki, w wypadku IELTS zaś sam opisujesz ilustrację, której nie widzisz (np. jest to twoje ulubione zdjęcie).
Na maturze oprócz samego opisu obrazka musisz też odpowiedzieć na trzy pytania egzaminatora. Pierwsze będzie dotyczyło osób widocznych na obrazku – możesz je potraktować jak dodatkową część opisu. Drugie poprosi cię o Twoją opinię na temat tej sytuacji. Trzecie – abyś opowiedział o czymś związanym ze zdjęciem.
Odpowiadając na to pytanie, pokazujesz, że umiesz formułować zdania i odpowiadać nawet, gdy nie jesteś przygotowany. Tu też możesz dodać swój opis czy opinię.
It’s hard to say. Maybe she wants to show her how beautiful nature is, or maybe she wants to teach her some practical skills. A day together can be a great family activity.
Tego typu pytanie wiąże cię z sytuacją na obrazku. Egzaminator chce usłyszeć, jak formułujesz opinie, użyj więc słów opisanych poniżej, jak „I think”, „I like”. Pamiętaj, że możesz „lać wodę” – bylebyś odpowiedział na pytanie i było to poprawne językowo!
I am not sure. I like going outside but I live in the city so I can’t enjoy nature very often. But last year I went to Norway to a city called Stavanger and there are many beautiful sights around there.
Tutaj mówimy już o osobistych doświadczeniach (przypominam więc, że warto tu użyć czasu Present Perfect) i przeżyciach. Tu również egzaminatora nie obchodzi, jak było naprawdę! Tutaj także warto powiedzieć kilka zdań o swoich przemyśleniach i wrażeniach.
When I’ve been in Norway me and my family went around mostly by car, but we’ve also stopped at a camping spot on a small island on the Baltic Sea and we walked a lot in the national parks there. The forests there are completely different than what I see in Poland, and I was really surprised by the variety of trees and animals in Scandinavia. I loved that there were many bike lanes and many trails are paved, but I didn’t have a bike back then.
Pamiętaj, że opisujesz to, co widzisz – w naszym przykładzie z samego obrazka nie wywnioskujesz, że te osoby są matką i córką. Dodaj zwroty „I think”, „In my opinion”, „I believe” – nie tylko pokazują, że dobrze znasz angielskie słówka i potrafisz ich używać, ale demonstrujesz, że potrafisz wyciągać wnioski.
In this picture we can see two people, I think they could be a mother and a daughter.
I think/In my opinion… — Myślę, że/Moim zdaniem…
I’m positive/I believe that… — Jestem pewien/Wierzę, że…
It seems to me that… — Wydaje mi się, że…
They look as if… – Wyglądają, jakby…
Perhaps… — Prawdopodobnie…
I bet that… – Założę się, że…
It’s hard to say, but I think… – Trudno powiedzieć, ale myślę że…
Maybe that’s a… – Może to jest…
Tutaj przydadzą się także angielskie czasowniki modalne. To, jak używać ich mówiąc o prawdopodobieństwie to temat na osobną lekcję, ale na razie wyjaśnimy to na przykładzie.
The weather’s clear but the girl is wearing a hood – It could have been raining.
The mother doesn’t have a tent or a sleeping bag, so they can’t be out camping.
I think the mother has a very professional jacket and she has prepared her daughter well. She must be an experienced wanderer.
I don’t know if they are on a longer trip. They can be out on an afternoon walk or it might be a longer journey.
Pamiętaj, że mówiąc o przyszłości używamy formy Perfect (modal+have+III forma czasownika), jeśli o teraźniejszości – formy Simple (modal+bezokolicznik bez 'to’).
Warto też pamiętać o zwrotach związanych z umiejscowieniem. Przypomnijmy sobie też zwroty i słówka związane z położeniem – do tego posłuży Ci kurs przyimki angielskie w vocabus.pl
In the background – W tle
In the foreground – Na pierwszym planie
at the bottom of the picture – na dole obrazka
at the top of the picture – na górze obrazka
in the distance – w oddali
in the middle of the picture – w środku obrazka
In the upper-left corner – w lewym górnym rogu
In the lower-right corner – w prawym dolnym rogu